איך פיתוח הדרכה מבטיח שימור ידע ארגוני?

פיתוח הדרכה בארגון יכול להקנות לעובדים שלכם ידע שבסופו של דבר יתרום לייעול תהליכים, איתו יגיע גם החיסכון בעלויות. חשוב שתהיה בעסק מחלקת הדרכה או עובד האמון על הנושא של חפיפה והדרכה לעובדי החברה. אם תקדישו זמן להדריך את נציגי המכירות שלכם כיצד לנהל משא ומתן מכירתי ותלמדו אותם שיטות מכירה ושירות מומלצות, תאפשרו להם למכור הרבה יותר, שביעות רצון הלקוחות תעלה ומוניטין החברה ישתפר. 

מתי צריך פיתוח הדרכה בארגון

יש צורך בפיתוח הדרכה במקרה של קליטת עובדים לא מיומנים לעבודה. כך למשל, עובד שהתקבל לעבודה במוקד שירות טלפוני של חברה המעניקה שירות כלשהו צריך ללמוד נושאים כמו: כיצד להתמודד עם לקוחות, מה לומר ללקוח בכל תסריט אפשרי, כיצד להתמודד עם תלונות טכניות ועוד. במקרה זה יש להעביר לעובד הדרכה מסודרת על מנת שיבצע את תפקידו באופן המקצועי ביותר. מקרה נוסף בו הארגון יזדקק לפיתוח הדרכה הוא שינוי ארגוני המחייב שינוי תהליכים ושינוי בתפיסה ארגונית. גם הטמעת טכנולוגיה חדשה כמו מערכת לניהול לקוחות מצריכה הדרכה של צוות העובדים. עם כניסת מערכת CRM חדשה לתפעול העסק, יש לדאוג שהעובדים שעבדו עד כה עם מערכות אחרות או ללא מערכות כלל, ידעו להפעיל את המערכת החדשה בצורה יעילה, לטובת הענקת שירות חסר תקלות. אז איפה מתחילים?

מנו גורם מקצועי לפיתוח הדרכה בארגון

הצעד הראשון בהתוויות מדיניות של פיתוח הדרכה בארגון הוא הקמת מחלקת הדרכה בחברה או להיעזר בשירותי חברה המתמחה בפיתוח הדרכה. אם בחרתם לקבל שירות מחברה חיצונית, בחרו חברה למודת ניסיון ששירתה עסקים רבים מתחומים שונים ושלעובדיה יש ניסיון בבניית תוכניות למידה ארגוניות.

קבעו מדיניות הדרכה

המדיניות צריכה לקבוע כללים לגבי תפיסת ההדרכה ולכלול את התחומים בהם עוסקת החברה. מדיניות ההדרכה צריכה להיות מבוססת על אופי וצרכי הארגון שלכם (ההדרכה שונה עבור ארגון העוסק ברובו במכירות וארגון המעניק שירותי אינטרנט למשל), על אופי העובדים והידע המקצועי שעל כל עובד לרכוש.

מהם האמצעים הדרושים לפיתוח הדרכה?

בהיבט ההדרכתי, יש להעביר את המסרים הנדרשים בצורה ברורה ומוגדרת, מונחית צרכים באמצעות ערכות הדרכה, תוכניות הדרכה והכשרה לכל מקרה. כלים אלו יכולים להכיל מצגות, לומדות, חוברות הדרכה, קורסים בקבוצות קטנות, סדנאות וכדומה. כמובן שהכל תלוי גם בתקציב שהוגדר עבור פיתוח ההדרכה.

לסיכום, פיתוח הדרכה הוא תהליך ברור ומוגדר שמונע מצרכי הארגון ובעיקר מתוך צרכי ההדרכה של הארגון. אין ספק שבעזרת הקניית ידע לעובדים, תוך שימוש בתהליכי למידה ממוקדים ושימוש באמצעי למידה מגוונים, העובדים הופכים למיומנים יותר ומביאים בסופו של דבר, תועלת רבה יותר לארגון אותו הם משרתים. 

אודות המחבר

דולב אלוש
דולב אלוש

מנהלת שיווק Powerlink CRM

השאירו תגובה