כיצד לאפיין ולנהל עסק בתחילת דרכו

אם אתם בעלי עסק מתחיל או שברצונכם להקים עסק, חשוב שתשאלו את עצמכם את השאלה העיקרית – “מי קהל היעד שלכם?”. אם התשובה לשאלה זו היא “כולם”, “ילדים”, “גברים”, או “נשים”, כנראה שאתם לא באמת יודעים את התשובה. אמנם קיימים בשוק שירותים ומוצרים ש”כולם” צורכים כמו למשל סופר, אך עדיין יש צורך להגדיר ככל הניתן קהל יעד יותר ספציפי שאליו תרצו לפנות. גם אם קהל היעד הוא רחב מאוד, לא תפנו לכל אדם שקונה בסופר באותו אופן : נשים צעירות ששומרות על אורח חיים בריא ככל הנראה יקנו מזונות דיאטטיים, ואילו אמהות של ילדים קטנים יצרכו ממתקים ומזונות שילדים אוהבים. לכל אחד מקהלי היעד יש צורך מעט שונה ועל כן נמכור לו מוצרים שונים.

 

קהל יעד מאופיין לעיצוב וקביעת אופי העסק

ככל שתדייקו את אופי קהל היעד של העסק שלכם, כך תוכלו להתאים בצורה טובה יותר את עיצוב האתר/הדף העסקי שלכם, את תוכן האתר ואת חווית המשתמש. אם לא תדייקו באפיון זה, לא תדעו למעשה למי אתם פונים וייתכן שתבזבזו כסף לשווא. בנוסף, כדי שהעסק שלכם יצליח למכור ולשגשג, אתם חייבים לפנות לקהל הרלוונטי שבאמת יקנה את המוצר או השירות שאתם מציעים.

 

המציאו פרסונות

לאחר שהגדרתם את קהל היעד שלכם, תוכלו להשתמש בשיטה המקובלת של יצירת פרסונות. כלומר, המצאת דמויות בתוך קהל היעד שלכם, שימחישו לכם אילו אנשים עתידים לקנות את המוצר שלכם. למשל, פרסונה של איש הייטק או פרסונה של קוסמטיקאית. יצירת פרסונות תשקף לכם את סוגי האנשים העיקריים שיהיו בעתיד הלקוחות שלכם. אם אתם מתקשים ליצור פרסונות, סימן שלא הגדרתם כראוי את קהל היעד שלכם. יצירת הפרסונות אמורה להוכיח לכם שאתם יודעים פחות או יותר לאיזו אוכלוסיה אתם מכוונים. 

 

התחילו לנהל את הלקוחות שלכם

לאחר שאפיינתם והגדרתם את קהל היעד, הצלחתם להניע את העסק ולהתחיל למכור, אתם מוכנים לשלב הבא – ניהול הלקוחות. עסקים קטנים השואפים לגדול ולצמוח, צריכים לעשות מאמץ רב בכדי להפוך את העסק מקטן לגדול. בדרך כלל הם נוטים לחשוב שבגלל גודלם, אין צורך להשקיע במערכות לניהול לקוחות, אך בהרבה מקרים זה מונע מהם לצמוח. ניהול הלקוחות טוב = שימור לקוחות קיימים ומשיכת לקוחות חדשים. כדי לעשות זאת, חשוב לנהל נכון את פרטי הלקוחות ולהימנע מאיבוד מידע. בשוק ישנן מערכות שונות כמו CRM שיארגנו לכם בצורה מסודרת את כל פרטי הלקוחות, החל משלב קליטת הליד, דרך ניהול ההתקשרויות בתהליך המכירה, וכלה בחיוב הלקוח ומתן שירות לפניותיו לאחר המכירה.

 

איך תדעו אם אתם צריכים CRM?

אם אתם שוקלים להטמיע מערכת לניהול קשרי לקוחות אך עדיין מהססים, הנה מספר אתגרים שמערכת ה- CRM תפתור לכם בקלות: 

  1. אתם מוצפים במידע ללא יכולת לשלוט ולנתח אותו
  2. מפסידים לידים כי הם “נופלים” בין הכיסאות
  3. מאבדים חלק מתיעוד השיחות עם הלקוחות
  4. אין אחידות בתקשורת שלכם עם הלקוחות
  5. לא מכירים את הלקוחות שלכם כך שבכל שיחה הם צריכים להסביר מי הם

אם חלק מאתגרים אלו מוכרים לכם, כנראה שאתם זקוקים למערכת CRM שתעשה לכם סדר. 

 

לסיכום, הגדרת קהל היעד ואיפיון העסק שלכם, הם שני גורמים מהותיים ביותר להצלחת העסק, אך זה לא הכל. כדי להצליח ולגדול העסק מחוייב גם לסדר וארגון של כלל לקוחותיו. כפי שמקובל להגיד, ידע שווה כח, שכן ככל שתדעו על הלקוחות שלכם יותר, כך תצליחו להגיע גבוה יותר. 

 

אודות המחבר

ירדן שוופי

השאירו תגובה